top of page
Foto van schrijverEveline Broekhuizen

Werk jij op gevoel?

Houd jij je aan je planning of volg je je gevoel? Ben jij van de regeltjes, methoden en stappenplannen? Of werk je vooral op intuïtie? Ik dacht altijd dat ik vooral van de planning en structuur was, maar inmiddels heb ik ontdekt dat mijn intuïtie een waardevolle kracht is. In dit blog vertel ik hoe ik van taalnazi en structuurjunkie veranderde in een sensitieve schrijfcoach.


Als redacteur ken ik de taalregels, schrijftechnieken en stijlfiguren. Schrijvers willen dat ik kritisch ben en de foutjes uit hun tekst haal. Dus dat heb ik heel lang gedaan. Maar daarnaast maak ik gebruik van mijn gevoel. Raakt dit verhaal me? Loopt deze tekst goed?


Grote lijnen

Op school presteerde ik altijd goed omdat ik gemakkelijk kan leren. Ik ben niet goed in stampen, maar als ik een tekst las, dan doorgrondde ik deze en zat het in mijn systeem. Ik had hier geen bepaalde methode voor en heb ook geen fotografisch geheugen – ik kan juist heel slecht namen, jaartallen en feitjes onthouden – maar ik zie snel de grote lijnen van een verhaal en koppel dit gemakkelijk aan mijn eigen kennis.


Ook tijdens mijn studie en mijn werk zette ik dit in. Ik merkte op waar een verhaal niet lekker liep en vond het prachtig wanneer ik ontdekte waar dit dan aan lag en hoe dit kon worden verbeterd. Uiteraard onderbouwde ik waarom het anders moest en met welke technieken het beter kon, maar in eerste instantie ging dit intuïtief.



Schrijven deed ik altijd al graag.

Nattevingerwerk

Dit voelde altijd alsof ik maar wat deed, als nattevingerwerk. Wanneer je iets op gevoel doet, dan is dat immers niet te controleren. Je kunt wel op emoties inspelen, maar ze zijn vluchtig en ongrijpbaar. Ratio was het hoogste goed, leerde ik op de universiteit: je dient feiten en argumenten aan te dragen ter onderbouwing.


En dat terwijl dit taalgevoel zó waardevol is. Je kunt een tekst nog zo goed opbouwen volgens de regels en technieken, als het niet met gevoel geschreven is, zal je de lezer niet raken. Zodoende heb ik menig auteur verder geholpen door meer gevoel in het verhaal te verwerken.


Door de structuur van je boek in beeld te brengen, kom je ‘uit je hoofd’ en kun je makkelijker op gevoel werken.

Creatieve energie

Toen ik naast redactie meer schrijfcoaching ging doen, werd ik eerder in het creatieve proces ingeschakeld. In plaats van een tekst pas na te kijken als de auteur klaar was met schrijven, maak ik nu eerst kennis met de auteur, de ideeën en welke bedoelingen hij of zij heeft met het boek, om vanuit die verbinding te kijken welke vorm we daar het beste aan kunnen geven.


Dat was voor mij een heel nieuwe manier van je gevoel inzetten in je werk. Door in te tunen op de energie van de schrijver en zijn boekidee, ontstaat zoveel moois. Tijdens mijn coachsessies heb ik een groot A2-vel en post-its mee. In het begin zijn die nog leeg en elke keer vraag ik me af wat erop zal komen te staan. Zal het deze keer ook lukken? Zodra de pen op het papier wordt gezet na een korte meditatie, beginnen de woorden te stromen en niet veel later staat er intuïtief een stevige structuur. Dit is veel waardevoller dan welke theorie, techniek of taalregel dan ook.


Mijn vision board van mijn ideale klant, zonder woorden, puur op gevoel.

Intuïtie als kracht

Sinds ik geaccepteerd heb dat ik hsp ben, zie ik in dat deze intuïtie mijn kracht is.

Hoe zet jij je intuïtie in? In het dagelijks leven doen we dit steeds vaker en wordt het al meer geaccepteerd dat je je hart volgt. Maar hoe zit dat in je werk? En bij het schrijven van je boek?


Wil je weten hoe je bij het schrijven je intuïtie meer kunt inzetten? Maak een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Ik ga graag met je in gesprek om te ontdekken wat voor jou werkt.



Dit blog verscheen eerder als gastblog op annahusson.nl

60 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comentarios


bottom of page